top of page
Meer weten?

Ontdek de kracht van BasisBeeld voor uw gemeente

Wilt u een demo aanvragen of op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Wij staan voor u klaar om al uw vragen te beantwoorden.

 

Ook helpen we u graag bij het onderzoeken hoe we uw gemeente kunnen ondersteunen bij het effectief laten aansluiten van beleid, kwaliteit, contractmanagement en toezicht in de Wmo en Jeugdwet.

U kunt contact met ons opnemen via:

Laat uw contactgegevens achter, u hoort dan snel van ons.
Meerdere antwoorden mogelijk

Heeft u al een voorkeur voor een datum? Vul deze dan hier in. Dit veld is niet verplicht.

Wij gaan netjes om met uw gegevens. Lees onze privacyverklaring.

Resultaten in Nissewaard

Bijgewerkt op: 3 sep

Samenwerken met BasisBeeld in de praktijk

Hoe Nissewaard toezicht en contractmanagement slim verbindt – met betere kwaliteit en lagere kosten als resultaat.


In 2023 startte de gemeente Nissewaard met een pilot met BasisBeeld. Na een intensieve periode van samenwerken is BasisBeeld een structureel onderdeel van de werkwijze van toezichthouders, accountmanagers en administratie binnen de Wmo en Jeugdwet.


Ondanks een stijgend aantal contracten én afnemende capaciteit is het gelukt om juist effectiever samen te werken en onrechtmatigheid terug te dringen. Door foutgevoelig handwerk terug te dringen blijft er meer tijd over voor het echte werk en is de impact van iedereen vergroot.


Hoe dat kan? Door betere samenwerking tussen domeinen, slimmer gebruik van data en scherpere signalering.


Continu inzicht in aanbieders

Met BasisBeeld stopt monitoring niet bij de toetreding maar zijn aanbieders continu in beeld. Aanbieders vullen periodiek een vragenlijst in, geven feedback en ook onderaannemers zijn daardoor inzichtelijk. De verzamelde antwoorden, ambities en signalen vormen een rijk beeld voor zowel contractmanagers als toezichthouders.


“Signalen vinden binnen BasisBeeld hun weg van de ene naar de andere discipline. Zo wordt informatie geborgd en is het dossier compleet bij opschaling naar toezicht.” – Teamleider Nissewaard

Contractmanagers bespreken de belangrijkste aandachtspunten in het gesprek en leggen dit vast in de notulen en actiepunten. Blijft verbetering uit, dan is de stap naar toezicht snel en goed onderbouwd gezet.


“Toezichthouders hebben toegang tot gestandaardiseerde gegevens. Dit versnelt het proces van risicoanalyse en besluitvorming. […] Voor die tijd hadden we handwerk, heel veel handwerk…” – Toezichthouders Nissewaard


Wat levert het op? Gedragsverandering!


Een belangrijk effect van het werken met BasisBeeld is gedragsverandering bij zorgaanbieders door duidelijkheid en bewustwording. De accountmanagers van Nissewaard gingen in gesprek met aanbieders op basis van hun antwoorden in de verklaarde vragenlijst en signalen uit het systeem.


Door deze vragenlijst wordt voor aanbieders veel duidelijker wat van hen wordt verwacht. Zij reflecteren op hun eigen werkwijze én leggen verantwoording af over hoe zij invulling geven aan de afspraken uit de overeenkomst. Dit vergroot de bewustwording en stimuleert naleving.


De gesprekken op basis van deze input leiden tot concrete verbeteringen:

  • Aangescherpte administratieprocedures

  • Minder fouten en betere naleving van contractafspraken

  • Geautomatiseerde verslaglegging, wat voorbereiding en opvolging versnelt

  • Stopzetten van onterechte declaraties, zoals no-shows door vakantie of ziekte van cliënten

“Bij de gesproken aanbieders is zichtbaar dat zij actief werken aan verandering” – Teamleider Nissewaard

Deze gedragsverandering vertaalt zich niet alleen in betere kwaliteit van zorg, maar ook in een vermindering van onrechtmatige uitgaven. In 2024 heeft dit geleid tot een besparing van circa €470.000 aan onrechtmatige uitgaven – zonder juridische procedures of terugvorderingen. De winst zit in duidelijkheid, samenwerking en actieve opvolging.



Meer dan een besparing – sturen op drie pijlers


De vermindering van onrechtmatige uitgaven is een waardevol resultaat, maar geen doel op zich. Een vermindering in de uitgaven heeft weinig betekenis als de looptijd van de zorg toeneemt of de cliënttevredenheid verslechtert.


Daarom is het belangrijk om breder te sturen, op drie pijlers:

ree

Bij prestatiegericht en lumpsum liggen de kosten al meer vast waardoor er minder direct wordt bespaard. Maar op termijn zie je daar ook het effect van de verandering in kortere looptijden, lichtere in plaats van zwaardere trajecten, en hogere cliënttevredenheid



Doorontwikkeling in de regio

De ontwikkeling van BasisBeeld staat niet stil want samenwerken stopt niet bij de gemeentegrens. Steeds meer gemeenten en samenwerkingsverbanden sluiten zich aan hierdoor worden prestaties van aanbieders zowel lokaal als regionaal inzichtelijk en vergelijkbaar.


Aanbieders kunnen zich beter onderscheiden en worden uitgedaagd om te verbeteren. De zorgkeuzemodule van BasisBeeld maakt het mogelijk om zich beter te onderscheiden op kwaliteit en aanpak door inzicht te geven in gerealiseerde cijfers zoals wachttijden en behandelduur.


Ook de toezicht werkomgeving groeit mee: toezichthouders uit verschillende gemeenten kunnen gezamenlijk onderzoek doen binnen één systeem, met behoud van eigen context en dataveiligheid.


Benieuwd wat BasisBeeld voor jouw werkproces en jouw gemeente kan betekenen? Vraag dan een vrijblijvende demo aan en ontdek de mogelijkheden.



Meer informatie?

Bekijk ook de presentatie van toezicht aan de raadsommissie Sociaal Domein van gemeente Nissewaard over de werkwijze en effect van toezicht binnen Nissewaard.


De presentatie start op 48:55 en is te zien op:

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page